BehindTheScenes

David, zaakvoerder met visie voor verpakking

Papier Present bestaat al meer dan 50 jaar. Tijd voor een interview met huidig zaakvoerder David Van Overloop over verleden, heden & toekomst. Lees meer.

Papier Present bestaat al meer dan 50 jaar en de job van ‘directeur’ is in de loop van de jaren sterk geëvolueerd. Tijd voor een interview met huidig zaakvoerder David Van Overloop over het verleden, heden en de toekomst.

Dag David! U bent intussen de 3de generatie aan het hoofd van Papier Present. Kan u kort schetsen welke directeurswissels er geweest zijn?
“Papier Present werd in 1969 opgericht door Mr. Van Den Brempt. Ik heb hem zelf nog gekend, omdat mijn vader Micha me soms meenam naar zijn werk. Een statige mijnheer! Na zijn pensioen in 1990 nam mijn vader de firma over. Zelf kwam ik in 2010 aan het roer te staan. Met mijn 30 jaar was ik een erg jonge baas en dat betekende een nieuwe, frisse start voor Papier Present.”

De zaakvoerder werd vroeger aangesproken met ‘Mijnheer de directeur’, ik veronderstel dat het er vandaag heel anders aan toegaat? 
“Mr. Van Den Brempt zat vroeger apart in zijn eigen bureau met de deur gesloten, altijd. Ik vind het net heel belangrijk om toegankelijk te zijn voor het team. Iedereen is hier vrij om zijn mening te geven en er wordt steeds naar elke stem geluisterd. Zijn er vragen of problemen? Dan probeer ik mijn werknemers te helpen waar nodig. Een betrokkenheid die ze duidelijk appreciëren.” 

“Doordat ik op jonge leeftijd in de job van zaakvoerder gerold ben, heb ik veel steun van mijn medewerkers gekregen. Zo is de open communicatie organisch gegroeid.”

Een mooie evolutie! Hoe ziet een typische dag als zaakvoerder van Papier Present eruit?
“Wij werken veel samen met partners in Azië. Door het tijdsverschil komen de eerste mails bij mij binnen rond 3 uur ’s nachts. Mijn ochtend begint dus vrij intensief. Doorheen de dag communiceer ik met onze vertegenwoordigers om de verkoop te ondersteunen. Af en toe ga ik mee op klantenbezoek, zodat ik de mensen persoonlijk kan ontmoeten. Ook meetings met collega’s staan regelmatig op de agenda, dus de dag is vrij goed gevuld! Ten slotte probeer ik enkele tijdsblokken te reserveren om toekomstige strategieën en nieuwigheden uit te werken.” 

David

Als kind bezocht u al het Papier Present kantoor. Hoe heeft u de verpakkingswereld doorheen al die jaren zien veranderen? 
“Papier Present is gestart met inpakpapier. Een big deal in de seventies! Later kwamen er plastic zakken en papieren draagtassen bij. In de jaren 2000 maakten we de switch naar herbruikbare materialen. Tegenwoordig zijn vooral luxematerialen, zoals vegan leather, populair. Bij de opstart waren onze producten vrij basic. De klant kon de achtergrond en het logo kiezen, maar alles was heel eenvoudig. Designprogramma’s zoals Photoshop en Illustrator waren echte gamechangers. Nu kunnen we de leukste designs realiseren met kleuren, foto’s, tekeningen … Noem maar op!”

“In de toekomst zullen natuurlijke materialen volgens mij een sleutelrol spelen. Zo zien wij duidelijk een stijgende vraag naar katoen.”

En wat als we dan even vooruit blikken? Wat zijn volgens u de grootste uitdagingen op het vlak van verpakking de komende jaren? 
“We moeten verpakking gaan beschouwen als een duurzaam en waardevol item, niet meer als een nutteloos wegwerpartikel. Als we deze mindset wijzigen, zit er volgens mij veel toekomst in onze sector! Verder blijft het belangrijk om de laatste trends, leukste vormen en hipste kleuren op de voet te volgen. Er zijn klanten die elk half jaar nieuwe tassen bestellen. Bovendien willen ze hun bestellingen vlug ontvangen. Aan ons om snel te schakelen en de levertermijnen te verkorten.”

E-commerce of het online kopen zit enorm in de lift en is ook een actueel thema omwille van het effect op het verkeer, het klimaat en de lokale handelaars. Wat is uw visie hierop? 
“Er zijn inderdaad veel nadelige effecten, maar ik ben ervan overtuigd dat onze Vlaamse handelaars een antwoord kunnen bieden op de problematiek.” 

“Door lokale winkels in te richten als showroom, afhaalpunt en zelfs pashokje, zetten we een duurzame stap in de goede richting. Minder bestelwagens, minder retourzendingen!”

“We hebben ook enkele instafamous klanten, die een eigen webshop gelanceerd hebben. Met een uniek concept mikken ze op een specifiek doelpubliek, zonder concurrentie van Amazon of Zalando. Deze ondernemers leggen mooie verkoopcijfers voor en kunnen zeker een rol van betekenis spelen.”

Papier Present heeft ook zelf ongetwijfeld veel online concurrentie. Hoe maken jullie het verschil voor de klanten?
“Wij blinken uit in ons maatwerk en een hyperpersoonlijke service. Onze vertegenwoordigers komen bij elke klant over de vloer om na te denken over formaten, materialen, kleuren … Met steeds een bijzonder concept als resultaat. Bovendien willen we onze klanten blijven verrassen én de concurrenten een stapje voor blijven. Continu innoveren, is de boodschap! Last but not least leveren we altijd topkwaliteit af, en dat gaat onze klanten niet onopgemerkt voorbij.” 

Jullie waaier aan verpakkingen is ruim. Heeft u een persoonlijke favoriet? 
“Ik ben grote fan van onze kledinghoezen. Ze zijn zó praktisch wanneer u een kostuum of een kleedje koopt in de winkel. Geen gekreukte stofjes in een onhandige draagtas, maar een kledinghoes die uw outfit piekfijn verpakt. En ook aan zakenmensen werd gedacht, want de hoezen kunnen probleemloos meegenomen worden op reis. We ontwikkelden een speciale variant met handvaten, die dubbel geplooid kan worden. Zelfs na een lange vliegreis blijft de kledij in perfecte staat!”

Klinkt als een echte must-have! Als afsluiter: hoe ziet u de nabije toekomst voor Papier Present? 
“In 2020 willen we voluit inzetten op de korte levertermijnen. Daarom gaan we een nieuwe webshop lanceren met een beperkt aantal Papier Present producten, die binnen de maand beschikbaar zijn. Hiermee willen we ook nieuwe klanten bereiken in Nederland en Frankrijk. Exciting times ahead!”

Yes, wij tellen volop mee af. Alvast heel veel succes ermee en bedankt voor dit interview!

SHARE