BehindTheScenes

Gunther, de man achter het stuur…

Maak kennis met Gunther: onze chauffeur, onze persoonlijke pakjesbezorger, onze rots in de branding die België en buurlanden doorkruist. Hij rijdt 300 km per dag door weer en wind om alle kleine en grote bestellingen persoonlijk tot bij onze klanten te brengen.

Tussen zijn leveringen door hebben we hem kunnen strikken voor een kort interview over zijn job als koerier bij Papier Present. Meet & greet de man achter het stuur…

Dag Gunther! Hoe lang werk je al bij Papier Present?
“Ondertussen al zes jaar! Na mijn studies ben ik beginnen werken bij een ander bedrijf als boekhoudkundig medewerker. Daarna heb ik eventjes als magazijnier gewerkt en nu dus al een aantal jaar bij Papier Present.”

 "Ik merkte al snel dat het niet mijn ding was om de hele dag binnen te zitten achter de computer."

 Van boekhouden naar chauffeur, leg eens uit!
“Ik studeerde handel, dus een job in de boekhouding was een evidente keuze. Maar ik merkte al snel dat het niet mijn ding was om de hele dag binnen te zitten achter de computer. Daarna werkte ik als magazijnier in Lokeren, maar dat bedrijf verhuisde naar Genk. Te ver voor mij! Ik ging op zoek naar een job dichter bij huis.

Toen ik de vacature van Papier Present zag, heb ik meteen mijn kans gewaagd. Et voila! Ik heb er nog geen minuut spijt van. Ik werk samen met allemaal leuke collega’s. Papier Present is een tof bedrijf met toffe mensen.”

Hoe ziet een werkdag bij Papier Present er uit?
“In de ochtend kom ik toe met de fiets. Om 8.30 uur laad ik samen met een collega een halfuurtje mijn bestelwagen in, altijd op volgorde van mijn rijroute. Daarna rij ik van klant naar klant, dat is meestal 200 à 300 kilometer op een dag. Van de Panne tot Aarlen, Maastricht of Eindhoven…

Ik lever bij zo’n zes à zeven klanten per dag en rij heel het land door. Veel afwisseling dus!”

"Vaak krijg ik een koffietje aangeboden, maar ik probeer wel een beetje door te doen. Ik heb een strakke planning hè!”

Zijn er bepaalde klanten waar je al van in het begin komt of die je persoonlijk kent?
Eigenlijk heb ik met praktisch al onze klanten een goed contact, want ik lever overal meerdere keren per jaar.

Vaak krijg ik een koffietje aangeboden, maar ik probeer wel een beetje door te doen. Ik heb een strakke planning hè!”

Ik kan me voorstellen dat het soms moeilijk is om in verkeersvrije straatjes te parkeren en te leveren?
“Dat valt nog goed mee hoor. Leveringen in winkelwandelstraten staan als eerste op mijn planning: ’s morgens mag je daar meestal inrijden tot 11 uur. Er zijn wel klanten die moeilijker te bereiken zijn, zoals in Maastricht bijvoorbeeld. Ze hebben daar van die paaltjes die uit de grond komen waardoor ik mijn bestelwagen moet parkeren op 500 meter van de winkel. Als je dan tien keer heen en weer moet, ben je toch al snel anderhalf uur bezig. That’s part of the job.”

Dus je kent de kleinste straatjes?
“Ik ken inderdaad overal mijn weg. Ik heb een soort van ingebouwde gps in m’n hoofd. Ja, dat is wel tof!”

Is er een anekdote dat je al hebt meegemaakt? Een verkeerde levering, extreme weersomstandigheden,…
“Als chauffeur zie je veel gekke dingen. Zo is er in Brussel een straat met drie rijvakken, waar het derde rijvak enkele uren later plots verandert in een parkeerstrook. Zo’n dingen kom ik dagelijks tegen, vooral in de grote steden.

Ook als het sneeuwt maak je wat mee! Ik heb eens twee uur gedaan over 300 meter. Dat was op een steil kasseiwegje in Ukkel. Er lag een dik pak sneeuw en de kasseien waren heel glad. Dat was slippen van de ene naar de andere kant, terug wat lager en hoger,… Maar uiteindelijk ben ik er geraakt!”

Je bent veel op de baan. Hopelijk ben je gespaard gebleven van boetes en kleine accidentjes?
“Goh ja, ik rij 50.000 à 60.000 kilometer per jaar en het gebeurt wel eens dat er een boete in de bus valt of een krasje links of rechts. Maar gelukkig valt dat allemaal goed mee.”

"In mijn vrije tijd ben ik ook veel buiten: lopen, wandelen, fietsen, … Ik sport veel, en dat maakt het makkelijk om klanten te helpen met het dragen van zware dozen.”

Wat vind je het leukste aan je job?
“Dat ik heel de dag buiten ben, op de baan. Per dag rij ik ongeveer vier uur, de andere vier uur ben ik aan het laden en lossen. Op dagen zoals vandaag als het zonnetje schijnt, is dat zalig! In mijn vrije tijd ben ik ook veel buiten: lopen, wandelen, fietsen, … Ik sport veel, en dat maakt het makkelijk om klanten te helpen met het dragen van zware dozen.”

Daarmee dat jij zo graag gezien bent. Klanten mailen vaak om te zeggen dat ze zo blij zijn met je service!
“Ik help graag de klanten. Als ik dozen lever van 20 kilo help ik graag onze klanten en dan zeg ik al snel: ‘Kom, ik breng die zware doos wel eventjes naar boven’. En dat appreciëren ze wel natuurlijk.”

"Nog voor ik naar mijn werk vertrek, laat ik mijn hond Basco uit en ga ik een uurtje lopen."

Een chauffeur mét conditie dus!
Nog voor ik naar mijn werk vertrek, laat ik mijn hond Basco uit en ga ik een uurtje lopen. Daarna spring ik op mijn fiets richting Papier Present in Merchtem. ‘s Morgens is dat zeven kilometer, ’s avonds mag het iets sportiever en kies ik nog altijd een omweg.

Ook op vakantie mag het best avontuurlijk! Ik heb een oud Volkswagen busje en als we dan op reis gaan, is dat ons kampeerbusje. Twee jaar geleden ben ik met mijn vriendin en de hond Basco door Zweden getrokken, van het ene meer naar het andere. Je mag daar vrij kamperen. Dat was supertof!”

Graag buiten en achter het stuur, zowel tijdens de werkuren als op vakantie. Jij hebt je droomjob duidelijk gevonden!

Bedankt voor dit interview Gunther!

SHARE